Gnällspik

I morgon går jag in i vecka 13 ,känns som ett steg framåt och lite oro släpper, men samtidigt är jag fortfarande super rädd för MA då jag inte sett lilla puff sedan vecka 9 och är orolig att puff lämnat oss inom dessa veckor.
gud vad jag könner mig gnällig! Äntligen geavid och jag sitter och gnäller och oroar mig!? Ar inte alls detta jag hade föreställt mig jag skulle känna när jag såg det där pluset.
jag trodd jag skulle njuta varje minut varje dag , istället går jag runt och oroar mig.
tror jag ska boka tid med min barnmorska och ta ett samtal med henne och se om hon kan hjälpa mig att stilla oron lite grann, för att läsa på forum gör allt bara värre.
 
Var trauma att åka förbi stan i dag med buss och bya i stan, det har varit festival hela helgen och folk har mått JÄTTE bra vid hela bussstationen! 
Inte alls det underbaraste att se när man kliver av bussen inne i stan för att gå till nästa.
tog stora klic, höll andan och tittade bara rakt fram för att minska chansen att spy själv.
jag klarar verkligen inte av kräk, inte ens när nyktra människor kräks.
Jag har verkligen varit orolig hur jag kommer hantera vårat lilla hjärta när magsjukan inkommer eller när barnet bara kräks.
Folk omkring mig säger att man inte ser det på samma sätt och sen kan man inte vara springa där ifrån,
som LITE tur är att M int alls berörs av kräk och tar mer än gärna hand om kräk än om blöjer.
jag berörs inte alls av kiss och bajs ( jobbat inom vården i 4 år) men har haft turen att mina brukare aldrig tt dåligt då jag varit på plats.
men men den dagen den kommer och jag kommer vara beredd med munskydd och tobak upp i näsan (Hade det på hultsfred då man skulle in på toaletterna haha) om det funkade kom jag inte ihåg dock men sett dom använda det på 48 timmar.
 
dags att läsa något kapitel så man hänger med i utbildningen i morgon!
 
kram på er 
 
 

Gravid vecka 13

Barnet

Risken för missfall minskar betydligt. Mycket är färdigt och fostret koncentrerar sig nu på att växa. Huvudet växer däremot lite långsammare nu. Få missbildningar tillkommer efter vecka 13. Fortsätt vara försiktig med vad du äter och dricker. Det påverkar fostret under hela graviditeten.

Nu börjar de mänskliga dragen träda fram allt tydligare.

Längd huvud till stjärt 74 mm.

Mamma

Fostret påverkas hela graviditeten av stress, så tänk på att ta det lugnt. Avstå frånalkoholdroger och tobak och lev sunt. Nu mår de flesta gravida inte längre illa men tyvärr finns det några få som fortsätter att må illa flera veckor till. Du kan märka hur livmodern börjar växa i en jämn takt. Magen börjar rundas lite. Din midja försvinner och du kommer antagligen inte i dina vanliga kläder längre. Även om det inte syns utåt kan du själv se skillnad när du är naken.

1 Madde

Önskar jag kunde vara där hos dig och bolla tankar när du blir orolig <3
Du vet att du får ringa mig när som helst om du känner att du vill prata! Puss!

Svar: tack älskade madde, önskar också att du var här hos mig! hade så roligt när du var hemma! Lyckades vi charma Leo något?:p
Marie Dahlén

skriven
3 Spessartin

Oron är jättejobbig. Flera gånger när jag börjat känna fosterrörelser och det sedan var helt stilla i magen flera timmar, var jag jätterädd att det hänt något. Men oftast satte rörelserna igång igen efter någon timme, innan jag hann bli hysterisk.

Nu när bebisen är här har man ju nytt att oroa sig för. Psykologen säger att jag har lätt att oroa mig och att jag måste lära mig hantera det. Jag försöker, men det är svårt!

Jag inser, att från det att man testat positivt kommer man oroa sig för sitt barn så länge man lever... När jag så är 80 och han 55 och vuxen karl kommer jag garanterat att oroa mig liksom...

skriven
2 Spessartin

Jag vet precis hur det är med oron. Jag hade tänkt njuta av graviditeten, men jag oroade mig så jäkla mycket hela tiden att jag inte kunde förmå mig att njuta. Bra att du tar upp det med barnmorskan! Jag gick till psykolog för att försöka få rätsida på det. Det var nog bara de sista veckorna av graviditeten jag inte oroade mig tror jag.

Svar: Det är så jobbigt! ena stunden är jag lycklig och planerar massa saker i huvudet för att det senare ska raseras med dom "onda" tankarna. Ena stunden tänker jag : Nu är det bra och allting kommer att gå sååå bra så!
andra stunden: tänk om det har hänt puff något, tänk om jag planerar för något som inte kommer hända.
USH! väntar nu på att BM ska ringa upp., dom skulle ringa vid 10:00 så bara att vänta.. Dock orolig att dom ska tycka jag är svammlig:(
Marie Dahlén

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: